top of page

Autisme en corona gaan moeilijk samen

De coronatijd is voor niemand makkelijk, maar voor mensen met autisme is het soms extra zwaar. “Doordat veel mensen met autisme al een soort biologische angst hebben voor de toekomst, is de impact voor deze groep extra groot.”

Aan het woord is Jasper Wagteveld. Hij weet als geen ander hoe de huidige situatie is voor mensen met autisme. Niet alleen omdat hij zelf al 26 jaar weet dat hij autisme heeft, maar ook omdat hij andere mensen met autisme helpt met praatsessies.

Coronatijd voor Jasper

“Het zijn maanden waarin ik grotendeels binnen zit. Eerlijk gezegd vind ik dat niet heel erg. Soms maak ik wel eens grapjes over dat ik mijn hele leven digitaal zou willen. Online ben ik namelijk niet afhankelijk van de sociale interactie die ik heel moeilijk vind. Vooral de non-verbale communicatie vind ik heel lastig, daar moet ik echt moeite voor doen.”

Wat Jasper wel vervelend vindt, is dat er weinig duidelijkheid is over corona. “Het is bar slecht geregeld, vooral als je kijkt naar die mondkapjesregels: het werkte niet, het werkte niet, het werkte niet, ‘oh het werkt niet maar we gaan het toch doen’. Een lockdown is duidelijk. Een intelligente lockdown vind ik totaal niet duidelijk. Ik heb behoefte aan duidelijke kaders en die ontbreken. Als ik nu op de website kijk van het RIVM, dan duizelt het me van alle kanten.”

Featured Posts
Kom later terug
Gepubliceerde posts zullen hier worden weergegeven.
Recent Posts
Search By Tags
Follow Us
  • Facebook Classic
  • Twitter Classic
  • Google Classic
bottom of page